Cara Merawat dan Mencegah Penyakit Tibi (TB) Agar Tidak BerjangkitKita selalu dengar tentang penyakit Tibi (TB), tapi setakat mana kita tahu tentang TB? Penyakit biasa-biasa atau serius? Jom baca.

TB atau bahasa saintifiknya Tuberculosis, dikenali sebagai batuk kering. Ya, TB adalah penyakit batuk kering. TB sangat bahaya, mudah berjangkit dan jika dibiarkan boleh membawa maut. Fuh, memang bahaya!

Punca dan Cara Jangkitan

TB berpunca dari sejenis kuman TB (Tubercle Bacili) yang boleh menjangkiti paru-paru, tulang, buah pinggang, kelenjar, kulit dan selaput otak.

Sumber : google.com

Cara jangkitan pula adalah melalui kuman TB itu sendiri yang tersebar melalui udara. Sama ada melalui pesakit TB yang batuk atau bersin atau menyedut udara tercemar dan terdedah dengan kuman TB.

Kuman TB merebak

Sumber : google.com

Pesakit TB yang lambat mendapatkan rawatan merupakan salah satu faktor yang menyumbang kepada peningkatan penyakit TB di negara kita.

Faktor lain yang menyumbang kepada penyakit TB pula adalah dari pendatang asing yang masuk tanpa melalui saringan kesihatan. Kalau kita selalu ke pasar malam atau tempat-tempat yang dipenuhi pendatang asing, lebih baik kita berhati-hati.

 

Siapa yang Berisiko Mendapat Penyakit TB

Semua orang tidak kira umur, berisiko mendapat penyakit TB jika terdedah dengan faktor dan cara jangkitan di atas. Orang yang mempunyai sistem imun (sistem pertahanan badan) yang lemah, kuman TB akan aktif dan mudah membiak.

Orang yang mempunyai sistem imun yang kuat tidak terkecuali, kuman TB masih ada di dalam badan, cuma ia tak dapat aktif.

 

Tanda dan Gejala Penyakit TB

  • Batuk berterusan sehingga 2 minggu.
  • Kahak mengandungi darah.
  • Menggigil
  • Demam berpeluh waktu petang dan malam
  • Susut berat badan
  • Hilang selera makan
  • Sakit dada apabila batuk/tarik nafas
  • Lemah dan keletihan

 

Cara Kesan Penyakit TB dan Rawatan Hospital

Terdapat beberapa kaedah untuk mengesan penyakit TB. Cara pertama adalah melalui pemeriksaan kahak. Kedua melalui pemeriksaan X-Ray dan yang ketiga adalah Mantoux Test (untuk ahli keluarga atau rakan yang rapat dengan pesakit TB).

Kuman TB jangkiti paru-paru

Sumber : google.com

Rawatan bagi pesakit TB pula memang ketat dan dipantau. Pesakit akan menjalani rawatan selama 6 bulan berturut-turut supaya semua kuman TB di dalam dan luar sel terhapus sepenuhnya.

2 bulan pertama pesakit perlu makan setiap dos ubat disaksikan pegawai kesihatan terlatih. Manakala 4 bulan seterusnya, pesakit perlu ambil ubat 2 kali seminggu di bawah pantauan juga.

TB dan Suplemen Shaklee

Bagaimana suplemen Shaklee dapat mengurangkan gejala TB? Ok, jom tengok apa fungsi setiap suplemen Shaklee yang saya syorkan untuk pesakit TB.Set Penyakit TB Tibi Shaklee

Vivix

Kandungan Resveratol dalam Vivix dapat mengurangkan inflamasi atau keradangan dan membersihkan salur pernafasan. Resveratol juga mampu mengurangkan pertumbuhan sel tumor di paru-paru. Vivix juga dapat membantu meningkatkan sistem pertahanan badan atau imunisasi tubuh kita.

Nutriferon

Nutriferon fungsinya dapat meningkatkan imunisasi tubuh dengan penghasilan interferon semulajadi di dalam tubuh kita.

Garlic Complex

Garlic Complex dapat meningkatkan imun tubuh yang dapat mengurangkan infeksi paru-paru. Ia bertindak sebagai antibiotik semulajadi.

Omega Guard

Omega 3 yang terkandung di dalam Omega Guard dapat mengurangkan inflamasi atau keradangan. Ia juga dapat membersihkan saluran pernafasan.

 

Anda boleh menghubungi saya terus untuk saya berikan konsultasi dan cadangan yang terbaik untuk keadaan penyakit TB anda.

Call/SMS/Whatsapp : 019-6698505

Penghantaran terus ke rumah menggunakan poslaju atau COD di kawasan Tangkak, Muar, Jasin dan Ayer Keroh.

COD kawasan lain : Kulim, Ipoh, Taiping, Pantai Remis, Jalan Kebun, Shah Alam dan Johor Bahru.

{ 0 comments }

Mengalami sakit tekak ketika demam sering terjadi kepada orang dewasa mahupun kanak-kanak. Lazimnya, jika mengalami sakit tekak seperti ini, ia disebabkan oleh tonsil yang membengkak akibat jangkitan kuman.

Setiap manusia mempunyai dua kelenjar dinamakan tonsil yang terletak di bahagian kiri dan kanan rongga mulut. Tonsil berfungsi untuk menapis virus dan bakteria daripada masuk ke saluran pernafasan kita. Dan sekali gus menjadikannya salah satu daripada sistem pertahanan badan.

Namun, kadangkala tonsil gagal melaksanakan fungsinya apabila tidak lagi mampu untuk menahan serangan virus dan bakteria. Akibatnya, tonsil mengalami radang atau inflamasi dan membengkak. Keadaan ini dipanggil sebagai tonsilitis.

Tompokan putih menunjukkan tonsil telah dijangkiti kuman.

Tompokan putih menunjukkan tonsil telah dijangkiti kuman.

Tonsilitis boleh disebabkan oleh jangkitan virus ataupun bakteria di dalam tekak. Jangkitan bakteria seperti streptococcus boleh menyebabkan tonsil bengkak dan bernanah. Jangkitan virus seperti Epstein Barr Virus, adenovirus atau measles juga boleh menyebabkan tonsil membengkak.

Tonsil yang bengkak boleh menyebabkan rasa sakit dan perit di bahagian tekak, sukar untuk menelan makanan ataupun air liur dan sekaligus membantutkan selera makan. Kadang kala boleh jadi lebih teruk, mungkin akan mengalami demam yang tinggi suhunya dan tonsil boleh membengkak hingga mencapai saiz yang besar sehingga boleh menyempitkan laluan makanan, malah boleh mengganggu pernafasan.

Secara amnya, tonsil yang membengkak akan pulih dengan sendirinya, namun mungkin mengambil masa. Dan sekiranya tonsil dijangkiti bakteria, doktor menyarankan supaya mengambil antibiotik supaya penyembuhan berlaku lebih cepat.

Sekiranya sistem pertahanan badan kita lemah, masalah tonsil membengkak boleh berulang empat atau lima kali setahun. Jika ini berlaku, biasanya doktor akan nasihatkan untuk menjalani pembedahan membuang tonsil.

Sebelum radang tonsil ini menjadi lebih teruk dan membengkak lebih besar, saya nak kongsikan 4 cara mudah untuk kecutkan bengkak tonsil yang anda boleh buat hanya di rumah. Inilah cara yang saya buat waktu tonsil saya membengkak bulan lepas.

4 Cara Mudah Kecutkan Bengkak Tonsil

1. Banyakkan minum air masak & air suam.

Cara ini yang paling mudah dan yang paling senang. Banyakkan minum air masak suam. Elakkan minum air sejuk berais. Minum sekurang-kurangnya 3 liter sehari.

minum-air-masak

2. Pilih Makanan Yang Lembut dan Berkhasiat

Sepanjang tonsil membengkak, tekak akan sakit dan sukar untuk menelan. Seeloknya, pilih makanan yang lembut seperti bubur nasi atau nasi bersama sup ayam. Elakkan makanan yang pedas-pedas dan berempah. Jus buah-buahan juga sangat digalakkan minum. Pastikan jus buah yang dikisar sendiri bukan yang dalam tin atau botol.

cara-kecutkan-bengkak-tonsil

3. Elakkan Makanan Manis dan Bergula

Sepanjang saya mengalami bengkak tonsil bulan lepas, salah satu cara yang saya buat, elakkan daripada memakan makanan yang manis dan bergula seperti contoh air manis, kek, kuih muih manis dan pencuci mulut yang mengandungi gula. Tonsil membengkak salah satunya disebabkan sistem pertahanan (sistem imun) kita lemah.

cara-kecutkan-bengkak-tonsil

Gula putih salah satu makanan yang boleh melemahkan sistem imun badan kita. Jadi, seeloknya pantang sementara dan elakkan mengambil makanan bergula sehingga betul-betul sembuh.

4. Rawat dengan Set Kecut Bengkak Tonsil Shaklee dan Tingkatkan Sistem Imun Badan

Sekiranya tonsil anda berulang kali membengkak dan dijangkiti kuman, itu tandanya sistem pertahanan badan anda lemah. Cara yang terbaik untuk mengelakkan bengkak tonsil berulang, adalah dengan cara meningkatkan sistem imun badan. Berikut merupakan antara cadangan vitamin Shaklee yang sesuai untuk merawat bengkak tonsil dan dalam masa yang sama meningkatkan sistem pertahanan badan anda.

vitamin-bengkak-tonsil

Garlic Complex bertindak sebagai antibiotik semulajadi yang sangat bagus. Ia berfungsi untuk menghalang jangkitan bintik-bintik putih ataupun kuman.

Nutriferon sangat bagus untuk mengukuhkan sistem imunisasi badan kita dalam masa 3 hari. Ia juga membantu mengurangkan kelesuan badan dan mengelakkan tonsil membengkak dengan lebih besar.

Vitamin C membantu untuk menyokong sistem imunisasi badan. Iaitu mengurangkan demam, selesema dan batuk. Ia juga membantu sel darah putih untuk menghalang bakteria yang wujud dalam badan merebak ke organ lain. Ada sesetengah bengkak tonsil perlu dibedah untuk mengelak jangkitan ke bahagian lain. Agak menakutkan sebenarnya kalau kita dengar kan.

Omega Guard yang bersifat anti radang sangat bagus untuk mengecutkan tonsil yang bengkak. Ia membantu untuk mengurangkan rasa pedih dan sakit pada tonsil dan sekaligus membantu tonsil mengecut kepada saiz asalnya.

Testimonial Set Kecut Bengkak Tonsil Shaklee

cara-hilangkan-bengkak-tonsil

Bengkak tonsil kecut dan sembuh selepas seminggu mengamalkan vitamin untuk bengkak tonsil

 

testimoni-kecutkan-bengkak-tonsil

Bengkak tonsil sudah mula berkurang selepas mengamalkan Set Kecut Bengkak Tonsil

Untuk merawat bengkak tonsil ni, bergantung sepenuhnya kepada sistem imunisasi badan untuk mengecut dan kembali kepada bentuk asal. Vitamin yang dicadangkan ini dapat membantu meningkatkan sistem pertahanan badan kita.

Kenapa perlu tunggu sehingga tonsil membangkak lebih besar dan melarat ke organ lain dan perlu dibedah. Sedangkan kita ada alternatif lain untuk menyelesaikannya. Selesaikan masalah bengkak tonsil anda hari ni.

Anda boleh menghubungi saya terus untuk saya berikan konsultasi dan cadangan yang terbaik untuk keadaan bengkak tonsil dan budget anda.

Call/SMS/Whatsapp : 019-6698505

Penghantaran terus ke rumah menggunakan poslaju atau COD di kawasan Tangkak, Muar, Jasin dan Ayer Keroh.

COD kawasan lain : Kulim, Ipoh, Taiping, Pantai Remis, Jalan Kebun, Shah Alam dan Johor Bahru.

 

 

{ 1 comment }

Sembuhkan Luka Pembedahan dengan Cepat dan Elak Dijangkiti Kuman

by MamaChrysalis

“Luka pembedahan saya belum baik-baik lagi. Dah 2 bulan macam ni. Dah cuci banyak kali pun tetap sama. Macam mana nak sembuh cepat macam ni?” Kenapa Luka Lambat Sembuh? Banyak faktor yang menyebabkan luka pembedahan lambat sembuh. Bukan disebabkan cara membersihkan luka sahaja. Antara sebab yang lain, ‘bagaimana tubuh pesakit bertindakbalas dalam proses penyembuhan?’ Tindak balas […]

Baca seterusnya →

Cara Turunkan Kolestrol dengan Mudah Tanpa Menyakitkan

by MamaChrysalis

Apa itu Kolestrol? Kolestrol adalah lemak yang secara semulajadi dihasilkan oleh organ kita iaitu hati. Selain daripada dihasilkan secara semulajadi, kolestrol juga kita peroleh daripada pemakanan seharian. Setiap manusia memerlukan kolestrol untuk menjalankan fungsi badan dengan baik. Namun, sekiranya kolestrol ini berlebihan, ia akan mengundang risiko yang lebih tinggi untuk penyakit jantung. Bagaimana Nak Turunkan […]

Baca seterusnya →

Cara Nak Pilih Makanan Di Luar Tanpa Abaikan Misi Kurus

by MamaChrysalis

Bila hujung minggu, biasanya kita lebih banyak habiskan masa dengan keluarga kan? Saya lebih suka keluar makan dengan suami dan anak-anak. Terapi sebenarnya bila dapat makan-makan dengan family. Lagipun dulu, saya memang kaki makan. Pantang jumpa iklan makanan sedap-sedap. Mesti nak cuba. Tapi, bila sekarang ni tengah on diet, makanya aktiviti makan-makan yang agak extreme […]

Baca seterusnya →

Rahsia Awet Muda. Kekal Menawan Walaupun di Usia Setengah Abad

by MamaChrysalis

Saya pasti, ramai di kalangan kita yang takut dengan perkataan TUA kan? Bukanlah kita nak menidakkan proses kitaran semulajadi hidup manusia. Tapi, pernahkah kita terfikir, sejauh mana kita dapat menjalani kehidupan yang lebih baik di usia tua kita nanti. Cuba bayangkan, mana satu pilihan kita? A – Hidup sihat dan digelar nenek gojes di usia […]

Baca seterusnya →

Resepi Nugget Ayam Homemade yang Sihat untuk Anak-anak

by MamaChrysalis

Anak-anak saya memang suka sangat makan nugget. Cuma saya yang tak berapa suka bila terpaksa beli nugget yang ada di pasaran. Saya akan cuba seboleh mungkin untuk tak beli nugget yang biasa dijual di pasaraya. Bukan saya cerewet. Tapi entahlah. Mungkin perangai saya kot. Kalau boleh nak semua makanan yang anak-anak nak makan, saya nak […]

Baca seterusnya →

12 Makanan yang Bagus untuk Kuruskan Badan

by MamaChrysalis

Kebanyakan daripada kita, selalu beranggapan, “kalau nak kuruskan badan, tak boleh makan yang sedap-sedap”. Nasi tak boleh makan, roti tak boleh makan, kena makan oat je…. Samapai akhirnya, niat nak turunkan berat terpaksa dikuburkan macam tu je sebabnya “takut” tak dapat makan yang sedap-sedap. Hari ni, saya yang mempunyai pengalaman menurunkan sebanyak 16kg berat badan […]

Baca seterusnya →

Pengedar Shaklee Taman Medan : Hantar Terus ke Pintu Rumah Anda

by MamaChrysalis

Adakah anda sedang mencari-cari pengedar Shaklee di sekitar PJ yang boleh buat penghantaran produk terus ke rumah anda? . . Jangan risau…. Saya ada penyelesaiannya.. . . Saya perkenalkan salah seorang rangkaian pengedar Shaklee saya yang berada di sekitar Petaling Jaya, iaitu Kak Eida.   Beliau merupakan salah seorang pengguna tegar suplemen Shaklee dan kini […]

Baca seterusnya →

Berjaya Turun 16kg dengan 4 Tips Mudah

by MamaChrysalis

Ramai yang beranggapan, nak kurus ni susah. Tak boleh makan nasilah, kena control makanlah, kene buat senaman tiap-tiap hari lah. Terlalu banyak perkara susah yang kena buat semata-mata nak kuruskan badan. Jadi, untuk entry kali ni, saya nak kongsikan pengalaman saya sendiri. Berjaya menurunkan sebanyak 16kg berat badan saya hanya dengan 4 tips yang mudah. […]

Baca seterusnya →